Här har vi sammanställt svaren på de vanligaste frågeställningarna kring ditt köp.
Saknas svaret på din fråga, hjälper vi dig mer än gärna.

Frågor & svar

I samarbete med Klarna erbjuder vi betalning via:

  • Faktura (10 dagar utan extra kostnad)
  • Förlängd kredittid (29:-)
  • Bankkort (VISA, Mastercard)
  • Delbetalning (0 kr i uppl.avgift. Admin. avgift 29 kr/mån. Rörlig årsränta 19,9%.)
  • Bankkort (VISA, Mastercard)

Samtycke

I samband med din beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina personuppgifter i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig. Du har rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort.

Säkerhet

Vi är angelägna om att dina personuppgifter behandlas säkert. För att förhindra otillåten användning eller exponering av dina personuppgifter använder vi oss av lämpliga fysiska, tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder.

I samarbete med Klarna erbjuder vi dig möjligheten att betala ditt köp med faktura. Ett mycket tryggt och enkelt sätt att handla. Fakturan skickas med e-post till den e-postadress du anger vid köptillfället.

Företag som betalar mot faktura måste vara registrerade i Sverige. För att kunna beställa mot faktura måste du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige, samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet.

Vid försenad betalning tillkommer lagstadgad påminnelse och förseningsavgift samt dröjsmålsränta om 2% per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.

I samarbete med Klarna erbjuder vi dig möjligheten att delbetala ditt köp. Givetvis kan du välja att betala allt eller en större del av summan inom avtalsperioden utan extra kostnader.

För att kunna välja delbetalning måste du vara över 18 år, vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som görs i samband med köpet.

Normalt skickar vi våra leveranser per brev A-post eller Postens varubrev. Detta innebär att du får leveransen till brevlådan.

DHL Servicepoint

För skrymmande eller tunga leveranser skickar vi normalt med DHL Servicepoint.  Ditt paket blir levererat till närmaste ombud. Du blir aviserad antingen via sms eller e-post.
Leveransen sker oftast dagen efter upphämtning.

DHL paket till företagsadress

Som tillval finns DHL Paket med leverans till företagsadress. med utkörning under kontorstid till leveransadressen, Detta kräver att det finns bemanning  på godsmottagningen. Meddela alltid om ni har  begränsade öppettider eller om det krävs särskilda instruktioner för budet. t.ex. portkod.

På alla order tillkommer en expeditionsavgift som inkluderar frakt. Detta innebär att vi även kan hantera små beställningar.

  • Expeditionsavgift inkl. frakt 60 kr
  • Expeditionsavgift inkl. frakt DHL Paket 100 kr
  • Expeditionsavgift export inkl. frakt 160 kr

 

Lagervara 
Normalt skickas lagervaror samma dag om ordern inkommer före kl. 16.00.
Om varan inte skulle finnas  i lager, meddelar vi detta per mail tillsammans med preliminärt leveransdatum.

Beställningsvara
Leveranstid normalt 2 veckor.

Som kund i vårt närområde kan du hämta varorna i hos oss:
Kuskvägen 6 i Sollentuna

För avhämtning kontaktar du oss på telefon:
08-594 74 000

Fraktkostnaden tas bort manuellt från din faktura.

Undersök alltid paketet vid mottagandet!

Upptäcks minsta skada på emballaget ska du direkt påpeka det för budet och kräva skriftlig bekräftelse av skadan.

Fotografera sedan skadan och meddela oss. kontakt@almanacksbutiken.se

Vid dold skada

Anmälan av dold skada skall göras inom 7 dagar från leverans.

Fotografera skadan. Beskriv skadan och skicka bilder till: kontakt@almanacksbutiken.se

Enligt Distans och hemförsäljningslagen har du som konsument rättighet att frånträda köpet genom att meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan.

För att du skall kunna nyttja ångerrätten måste du returnera varan i obrukat och oskadat skick, samt i originalförpackning. Du har enligt lag rätt att hantera varan i den mån det krävs för att säkerställa dess funktion.

Vid nyttjande av ångerrätten har vi enligt lag rätt att göra avdrag motsvarande den värdeminskning som uppstått till följd av felaktig eller mer omfattande hantering än som varit nödvändigt för att säkerställa produktens funktion.

Vid nyttjande av ångerrätten är det kunden som står för returkostnaden. Önskar du åberopa ångerrätten, vänligen kontakta alltid oss per e-post till: kontakt@almanacksbutiken.se .

OBS Skicka inga returer innan vi bekräftat vart du ska skicka dem!

Privatpersoner har enligt konsumentköplagen 3 års reklamationsrätt. Reklamation skall göras inom skälig tid från det att felet upptäckts.

Vi ansvarar för fel som fanns på varan när den levererades till dig.

Vi är inte ansvariga för fel som du har orsakat, till exempel om du inte har följt skötselanvisningar eller om du har vanvårdat varan.

Vid eventuell retur det du som konsument som bekostar leveransen och ansvarar för att paketera varan så att den inte skadas under transporten.

Innan retur ska du alltid kontakta oss per e-post till: kontakt@almanacksbutiken.se .

OBS Skicka inga returer innan vi bekräftat vart du ska skicka dem!

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.

[contact-form-7 id=”1704″]